Forside Iværksætterliv 10 tips til at undgå overspisning på arbejdspladsen

10 tips til at undgå overspisning på arbejdspladsen

10 tips til at undgå overspisning på arbejdspladsen
Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/startupsteps.dk/public_html/wp-content/themes/newstube/functions.php on line 1538
0
0

I stressende jobs kan overspisning være en måde at koble af på. Stress øger appetitten og fører til hurtig og fraværende spisning, der nedsætter følelsen af mæthed og tilfredsstillelse. Derudover tapper overspisning os for energi, overskud og produktivitet. Nedenfor giver Spisepsykologi-coach Jette Uhre dig 10 tips til at forebygge og mindske overspisning på arbejdspladsen:


1. Drik nok vand

Dehydrering skaber stress og et lavere energiniveau, hvilket øger trangen til fed og saltet mad. Symptomer på dehydrering forveksles ofte med sult, så sørg altid for, at vand er let tilgængeligt og indbydende.

2. Drop buffeten

Buffeter og for mange valgmuligheder øger risikoen for overspisning. Hvis der kun er få (men gode) retter, bliver vores smagsløg hurtigere mættede.

breakfast-690128_640 (1)

 

 

 

 

 

3. Prioriter kvalitet

Fokuser på mad af kvalitet frem for kvantitet. Jo mere saft og kraft, der er i maden, jo hurtigere føler vi os tilfredsstillede og mætte. Protein fyldte retter mætter desuden ofte længere, end kulhydrat-fyldte retter.

4. Skab en arbejdsfri zone omkring frokosten

Risiko for overspisning øges, når fokus er på andre aktiviteter end selve måltidet, fordi hjernen og kroppen ikke når at opfatte mæthed, nærvær og nydelse.

5. Gå en tur før frokost

Det er ligeså vigtigt at gå mentalt til pause, som det er at gå fysisk til pause. En gå tur på 5 minutter fremmer nærvær og kropsbevidsthed under et måltid, så sanse-, sult- og mæthedsfornemmelsen øges.

6. Lav åndedrætsøvelser

Vi spiser ofte hurtigere og mere, hvis vi er i en stresset tilstand, så lav gerne afstressende og dybe åndedrætsøvelser i 5 minutter inden frokost. Det gør os mere nærværende, og stimulerer fordøjelsen og forbrændingen inden et måltid.

7. Lyt til afslappende musik

Afslappende musik virker afstressende og mindsker dermed risikoen for overspisning. Spil noget afslappende musik i baggrunden, men undgå at det bliver et irritationsmoment for andre.

8. Hold en lang frokostpause

Det tager typisk 20 minutter fra vi begynder at spise, til vores mavesæk begynder at sende signaler til hjernen om, at vi er ved at være mætte. Hurtig spisning aktiverer en fysiologisk stresstilstand i kroppen, hvilket øger appetitten.

9.Snak om maden

Mindsk overspisning ved at kommunikere nydelse. Jo mere man fokuserer og snakker om madens smag, struktur og nuancer, jo længere tid vil man føle sig mæt og tilfredsstillet, fordi krop og hjerne følger når at følge med.

10. Giv tid til hvile efter frokost

Hvis vi efter et måltid sætter os direkte tilbage til arbejdet, får kroppen ikke ro til at forbrænde maden. Dette resulterer i træthed, sukkertrang og overspisning henad eftermiddagen. Giv derfor medarbejderne mulighed for at lægge sig ned, lukke øjnene og slappe af i 10 minutter efter frokost, hvis i ønsker mere energi og produktivitet.

 

Vil du have mere inspiration til at undgå overspisning? Så besøg Jette Uhre’s hjemmeside her: http://www.jetteuhre.dk/

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Alt indhold på denne side er betalt eller sponsoreret.<br/>Vi bruger cookes til at forbedre brugeroplevelsen på siden. mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Vi gør dig opmærksom på, at indlæg på denne hjemmeside er betalte eller sponsorerede af samarbejdspartnere.

Luk