Forside Outsourcing Guide til at ansætte freelancers igennem Elance.com

Guide til at ansætte freelancers igennem Elance.com

Guide til at ansætte freelancers igennem Elance.com
183
0

Der kan være rigtig mange penge at spare ved at outsource til f.eks. Østen, når du arbejder med online marketing og generelt e-business.

Udvikling, design og andre typiske ydelser, som du skal bruge som iværksætter er typisk dyre at købe i Danmark.

Jeg har igennem tiden brugt Elance rigtig meget til forskellige projekter. Elance er en platform, hvor du kan finde freelancers inden for næsten alle emner, men primært de mere tekniske færdigheder finder du på Elance.

De mange projekter og forskellige freelancers har givet mig en del erfaring med outsourcing, som jeg vil prøve at videreformidle i denne artikel.

Til min webshop, Bekko.dk har jeg i dag en fast Prestashop-udvikler som jeg har fundet igennem Elance. Han er fra Rusland, koster $14 i timen og har mange års erfaring med PHP og Prestashop-udvikling.

 

Tips og idéer til at oprette jobbet

For at undgå mange af de fejl, som jeg har lavet igennem tiden har jeg samlet lidt af de mest konkrete og brugbare råd her:

 

Ha’ styr på det mest basale om emnet

Når du har fundet ud af , hvad du ønsker at outsource, er det min klare erfaring, at det er en super god idé at have styr på det helt basale inden for emnet. Så hvis du f.eks. ønsker hjælp til optimering af hastigheden på dit website, kan det være en god idé først at læse 5-10 artikler omkring hvordan man gør.

Selvom det virker skørt at begynde at sætte sig ind i noget, som man alligevel vil outsource, så giver det dig en baggrundsviden, som du kan bruge, når du skal vælge den rigtige udbyder til opgaven.

Du kan dermed lettere frasortere de helt dårlige freelancers, hvis de slet ikke nævner noget om de ting, som du har læst om.

 

Opbygning af job-beskrivelsen

Jeg har god erfaring med at opbygge min job-beskrivelse som nedenstående. Det giver en god struktur på dit opslag og der bliver ikke tvivl bagefter omkring hvad, der skulle laves, hvordan det skulle laves og hvad deadline på opgaven var.

 

What:

Skriv her hvad det er, der skal laves.

F.eks.:
Installering af Google Analytics og opsætning af Google E-handel konverteringssporing.

 

How:

Her skriver du hvordan opgaven skal løses. Det kan være, hvis du har specielle ønsker til kodesproget eller noget helt andet.

F.eks.:

Google Analytics skal opsættes igennem Google Analyticer plugin og sporingskoden skal sættes på min landingpage, som hedder /tak-for-købet.

 

When:

Skriv her din deadline for opgaven. Hvis det er en stor opgave, kan det give mening at dele op I del-deadlines.

F.eks.:

Skal klares inden for 48 timer efter jobbet er accepteret.

 

“Læsetesten”

Jeg skriver altid I mine jobopslag, at de skal skrive ”Sunshine” eller et andet ord i toppen af jobopslaget. På den måde sikrer jeg mig, at de har læst hele jobbeskrivelsen.

Når jeg modtager de forskellige jobopslag, kan jeg lynhurtigt frasortere dem, som allerede ikke har formået at læse opgavebeskrivelsen korrekt.

Rigtig mange sidder nemlig og sender den samme tekst ud til alle opgaver.

 

Værktøjer

Er der specielle værktøjer, som du kræver eller ønsker I skal arbejde med eller kommunikere igennem, er det en god idé at nævne dette også.

 

Hjælp til at udvælge freelancers

Når du har oprettet dit job, vil du alt efter emne få måske mellem 10-30 ansøgere til jobbet.

Du kan læse en masse forskelligt om de forskellige ansøgere. Vælg dem, der har bedst anmeldelser og samtidig en del jobs.

 

Individuel vs. Company

Dine freelancers vil ofte være inddelt i enten ”Individual” eller ”Company” alt efter om de er ene mand eller et firma.

Det gode ved individuals er, at du skriver direkte med ham, der laver det.

Det negative er så, at hvis han bliver syg, har problemer med opgaven eller noget helt andet, så er du nødt til at finde en ny.

Det gode ved firmaer er, at der ofte sidder rigtig mange, der kan hjælpe dig med opgaven. De vil ofte finde en, der kan klare opgaven, hvis I støder i problemer.

Du snakker dog oftest med en account manager, som egentlig intet ved om at kode. De er dog til gengæld tit rigtig gode til engelsk, så kommunikationen foregår bedre.

 

HUSK:

  • Det tager mere tid i kommunikation end ved en dansk freelancer
  • Vær konkret og præcis i dit sprog. Gerne med billeder og uddybende tekst. De laver det du siger – Ikke det du tænker.
  • Det kan tage tid at lære at outsource, så de første par gange kan du sagtens være uheldig med din freelancer.

 

Søren Skriver Søren Skriver har arbejdet med online markedsføring gennem 5 år og har drevet flere forskellige webshops.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Alt indhold på denne side er betalt eller sponsoreret.
Vi bruger cookes til at forbedre brugeroplevelsen på siden. mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Vi gør dig opmærksom på, at indlæg på denne hjemmeside er betalte eller sponsorerede af samarbejdspartnere.

Luk