Forside Vækst Derfor har hobby-webshops ikke en chance

Derfor har hobby-webshops ikke en chance

Derfor har hobby-webshops ikke en chance
Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/startupsteps.dk/public_html/wp-content/themes/newstube/functions.php on line 1538
192
0

Listen af danske webshops vokser hele tiden. Hver eneste dag åbner nye webshops – nogle er store og seriøse, andre åbner som et hobby-projekt for ejeren. Jeg har for nyligt selv startet min første webshop nogensinde, og min konklusion er tydelig (og måske lidt provokerende):

Hobby-webshops har ikke en chance. Faktisk mener jeg, at du er bedre tjent med helt at lade være, end at starte en webshop som du agter at drive på hobby/fritids-plan. Læs mere her, og forstå hvordan jeg er kommet frem til konklusionen.

Sådan startede jeg LivetSomSenior

Før jeg går i dybden med min argumentation for hvorfor jeg siger om hobby-webshops som jeg gør, vil jeg først give en kort introduktion til min baggrund: Jeg har gennem de sidste 10 år været lønmodtager, men også hele tiden vist, at jeg skulle være selvstændig. Min liste med diverse idéer er – ligesom alle andres lister – vokset markant gennem årene.

Det var dog først tilbage i september 2014, at jeg besluttede mig for hvad jeg ville satse på. Idéen kom da et familie-medlem af den ældre generation var bekymret over, om hun kunne få nogle bestemte hjælpemidler bevilliget af kommunen. Jeg tænkte, at det ikke kunne koste ret meget selv at købe de par småting der var brug for, og lavede en hurtig Google-søgning. Den viste imidlertid, at der kun var få forhandlere af hjælpemidler til privatmarkedet, og at ingen af dem havde gjort noget synderligt ud af deres synlighed på nettet.

Dér viste jeg, at jeg skulle have en webshop indenfor netop det område – og planlægningen gik i gang. Den første (store) opgave var, at sælge idéen til min kone. Hun har gennem årene lagt øre til mange finurlige koncepter, så da hun gav sit samtykke var jeg allerede længere end nogensinde før. Så vidt så godt.

Derefter brugte jeg 6 måneder – parallelt med, at jeg stadig havde mit fuldtidsarbejde – på følgende:

  • Screening af markedet, herunder kortlægning af konkurrenter og kundesegmenter
  • Møder med potentielle leverandører, herunder prisforhandling mm.
  • Valg af webshop-platform
  • Valg af hosting-firma
  • Valg af udviklingsfirma
  • Få lavet grafisk arbejde (logo mm.)

Det mundede ud i, at jeg sagde mit faste job op, og startede www.livetsomsenior.dk. Hjemmesiden gik i luften den 1. marts – min første dag som selvstændig. Jeg har aldrig arbejdet med online salg før, men har alligevel læst mig til en del viden gennem de sidste par år. Hvor omfattende en opgave det egentligt var, har alligevel overrasket mig.

 

Du skal vide lidt om alt – og holde din viden opdateret

Som webshop-ejer er der i starten ikke økonomi til at ansætte folk eller at outsource opgaver. Derfor sidder du alene med en lang række opgaver. Det stiller store krav til din selvdisciplin, og kræver en høj grad af struktur i måden du arbejder på. Personligt har jeg f.eks. skullet tilegne mig viden og erfaring om:

  • Hvordan man bruger et økonomisystem og hvordan den daglige bogføring laves (jeg bruger e-conomic)
  • Hvordan man laver en effektiv lagerstyring (jeg har 160 varenumre fordelt på en håndfuld leverandører)
  • Hvordan den lavpraktiske del med modtagelse af bestillinger, håndtering, generering af pakkesedler, emballering, afsendelse og fakturering optimeres og automatiseres mest muligt

Derudover skal du – samtidigt med alt det ovenstående – sørge for, at folk rent faktisk finder frem til din forretning. Her i starten kommer langt størstedelen af min trafik og mit salg fra Google AdWords, men i takt med at jeg arbejder intensivt med søgemaskineoptimering, begynder jeg så småt at skabe salg via organiske søgninger.

 

Den daglige rutine som webshop-ejer

Da jeg præsenterede idéen for min kone, og vi begyndte at tale nærmere om det, foreslog hun, at jeg startede ud i det små, og bibeholdt mit arbejde. Jeg satte mig imidlertid imod – og efter at have været i gang i 6 uger kan vi begge nu se, at min beslutning var den rigtige.

Der ligger simpelthen for meget arbejde i det at drive en webshop. Jeg arbejder normalt omkring 8-10 timer om dagen. Jeg forsøger at opretholde en nogenlunde fast rutine:

  • Den første time bruges på gennemgang af mine AdWords-kampagner, herunder hvordan de performede dagen før, budjusteringer, tilpasninger af hjemmesiden for at øge mine kvalitetsresultater mm. På sigt skal det ikke være en daglig opgave, men nok nærmere noget jeg gør på ugentlig basis.
  • Derefter bruger jeg omtrent samme tid på Google Analytics – igen skal det gerne blive mindre på sigt, men her i starten følger jeg det nøje
  • I løbet af dagen har jeg en lang række ”diverse”-opgaver, som ikke kan skemalægges. Det drejer sig f.eks. om kundehenvendelser – der ringer typisk 4-5 kunder om dagen. Dertil kommer emails fra kunder, leverandører, samarbejdspartnere og andre.
  • Om eftermiddagen skal jeg pakke dagens bestillinger, udskrive pakkesedler mm., og gøre det hele klar til afsendelse
  • Alle ”hullerne” ind i mellem bruger jeg på bogføring, SEO, link-building, videre-udvikling af hjemmesiden, dialog med leverandører, research for at finde nye leverandører og lignende

Det ser ikke ud af meget, men alle tingene tager alligevel meget tid. En af årsagerne er, at jeg både skal lære og eksekvere samtidigt. Derfor vil jeg med tiden bruge mindre tid på nogle af opgaverne, men til gengæld skulle antallet af kunder og forsendelser så samtidigt gerne stige.

 

Ville du starte en fysisk butik på hobby-plan?

Prøv at sammenlign webshops med fysiske butikker. Ser du nogen fysiske butikker, der drives på hobby-plan, og som kun har åbent to dage om ugen fra kl. 19-21?

Nej – og det er der flere gode grunde til.

Jeg ser flere og flere – særligt på Amino – som laver et indlæg om hvordan de hurtigt, nemt og billigt starter en webshop. Ofte er det nogen der har ”fundet nogle vildt fede iPhone covers på alibaba.com”, som de er sikre på vil sælge godt i Danmark. De samme personer skriver ofte ”det er bare et hobby-projekt, som ikke behøves generere den store indtjening”.

Til dem kan jeg kun sige: bare rolig, din hobby-webshop kommer heller ikke til at generere nogen stor indtjening. Faktisk er du heldig, hvis den i det hele taget får kunder. At opbygge og markedsføre en seriøs webshop er så omfattende en opgave, at en hobby-webshop kun kan lade sig gøre, hvis dit produkt er helt unikt (og efterspurgt).

 

Kunderne fortjener bedre

Med ovenstående har jeg forsøgt at belyse, hvor meget arbejde der egentligt ligger i at have en webshop. Men hvad så med kunderne – hvordan har de det med at handle et sted, der kun har åbent på nogle lidt udefinerede tidspunkter om aftenen?

Personligt undgår jeg den slags netbutikker. Kommer jeg til en netbutik, hvor der under ”Kontakt” står et almindeligt mobilnummer og ”Alle hverdage efter 16” som åbningstid, så finder jeg et andet sted at handle. Det skriger langt væk af fritid/hobby, og bliver derfor hurtigt koblet sammen med ”useriøs”.

Tingene bliver stillet lidt skarpt op her i mit blog-indlæg – og selvfølgeligt er der plads til hobby-webshops. Jeg ser bare, at mange undervurderer det arbejde der ligger i at drive en forretning. Samtidigt kan de ikke forstå hvor kunderne bliver af – men hvis ikke der er tid til markedsføring, og hjemmesiden skriger af fritid – så er det vel naturligt nok, at der ingen kunder kommer?

 

Jeppe Vestergaard Jeppe Vestergaard har i mange år arbejdet med international handel indenfor IT- og Telebranchen. Han er for nyligt sprunget ud som selvstændig med webshoppen LivetSomSenior.dk, som sælger hjælpemidler til ældre og handicappede.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Alt indhold på denne side er betalt eller sponsoreret.<br/>Vi bruger cookes til at forbedre brugeroplevelsen på siden. mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Vi gør dig opmærksom på, at indlæg på denne hjemmeside er betalte eller sponsorerede af samarbejdspartnere.

Luk