Forside Arbejdsmiljø og HR Sæt klare retningslinjer på arbejdspladsen

Sæt klare retningslinjer på arbejdspladsen

Sæt klare retningslinjer på arbejdspladsen
0
0

 

Hvis du er virksomhedsejer, kan det til tider være en udfordring i en voksende virksomhed at skabe harmoni mellem dine forventninger og dine ansattes handlinger. Det er derfor vigtigt, at du viser dig som en chef, der sætter klare retningslinjer på arbejdspladsen for, hvad der forventes af dine medarbejdere, og hvad der er henholdsvis god og dårlig medarbejderadfærd. I en verden hvor vi arbejder mere og mere agilt, og hvor der skal være plads til at imødekomme de ansattes behov i højere grad, kan det være svært at sætte retningslinjer, der passer på alle ansatte. Læs denne artikel og bliv klogere på, hvordan du sætter klare retningslinjer.

Rygning

Flere og flere arbejdspladser forbyder rygning for ansatte, hvilket må anses som værende et godt initiativ, der kan være med til at kickstarte rygestop samt motivere til dette. Flere og flere tyr dog til e-cigaretter, som også kan være medvirkende til, at det bliver lettere for dine ansatte at kvitte cigaretterne. E-cigaretter ses altså som værende helt OK på arbejdspladsen. Følg linket og find e-væske, der kan hjælpe dine medarbejdere med at kvitte smøgerne.

Er mødetiden 8-16?

Specielt inden for de mere kreative brancher, som eksempelvis reklamebureauer, er arbejdsgangen de sidste mange år blevet mere og mere agil. Mødetiden er ikke længere fra klokken 8-16, men når det passer ind i dine ansattes dagligdag. Det kan være en god ide at sørge for en mere effektiv arbejdsgang, hvor hver time brugt på arbejde bliver udnyttet til fulde. Hvis du giver dine ansatte lov til at drikke en kold fadøl for meget om torsdagen, så de kan møde senere ind om fredagen, uden der bliver stillet spørgsmålstegn ved dette, vil du med garanti også kunne mærke taknemmeligheden gennem en mere effektiv arbejdsgang. Det er naturligvis ikke alle typer virksomheder, der kan gøre brug af denne tilgang til mødetimer.

Den sociale arbejdsplads

Det kan være utrolig vigtigt at forventningsafstemme med dine ansatte omkring, hvad der forventes i forhold til det sociale miljø på arbejdspladsen. Sæt klare retningslinjer for, hvilken opførsel der er tilladt og ikke tilladt. Det er også helt okay at sige til dine medarbejde, at du forventer, at alle bidrager til et sundt og velfungerende arbejdsmiljø, hvor der skal være plads til forskelligheder, humor og konstruktive dialoger, der kan være med til at sikre en forbedret arbejdsgang. Husk, du er chefen, og det betyder, at du skal formidle ud til dine ansatte, hvad der forventes af dem.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *