Forside Markedsføring SEO for startups – 4 tips, der ikke koster kassen

SEO for startups – 4 tips, der ikke koster kassen

SEO for startups – 4 tips, der ikke koster kassen
0
0

Langt de fleste startups har hverken en stenrig ejer eller pengestærke investorer i ryggen, som klarer regningerne det første stykke tid, hvor bankkontoen ikke just bugner. Netop af denne grund kan det virke som en stor risiko at investere i søgemaskineoptimering (SEO) eller Google AdWords – tænk nu, hvis konceptet ikke var helt så gennemtænkt og efterspurgt, som man havde håbet? I denne artikel har vi samlet fire SEO tips til startups, som er (næsten) gratis, så din hjemmeside eller webshop ikke roder rundt på side 4-5 af Google.

 

Video content kan være nøglen til relevante links

 

Kender du en smule til SEO, ved du sikkert, at links har stor værdi. Jo flere hjemmesider der linker til din, des bedre – så længe disse er relevante, vel at mærke. Men hvordan ”bygger” man lige relevante links til sin side, uden at det koster alverden? De fleste bureauer tilbyder linkbuilding, men er du på budget, kan du med fordel overveje at bruge video content som en del af din strategi. Ved at implementere en video på en landing page, produktside eller lignende kan du, såfremt videoen selvfølgelig falder i god jord hos kunder eller andre interessenter, forhåbentligt se frem til delinger på sociale medier og naturlige links.

 

Tekstforfatning – godt indhold er moderne SEO

 

Ligesom videoindhold kan være en genial måde at skaffe links på, er gode tekster en forudsætning for succes hos søgemaskinerne – alt lige fra produktbeskrivelser til blogindlæg skal ramme i øjenhøjde med dine læsere. Tiden, hvor ”keyword stuffing” var genvejen til toppen af Google, er slut. I dag er det værdiskabende og relevante tekster, som sikrer konkrete og målbare resultater. Er du god til at skrive og formulere dig, kan du selv stå for webteksterne til din hjemmeside. Alternativt kan du alliere dig med et af de mange danske tekstbureauer, som tilbyder udfærdigelsen af webtekster. Tekstforfatning kan både bruges ift. linkbuilding (fx gæsteindlæg) eller til on-page indhold, som giver andre lyst til at linke til dig.

 

”Gratis” links – udnyt dine muligheder

 

Vi har allerede berørt, hvor vigtige links er for dine placeringer i de organiske søgeresultater, og hvordan du helt naturligt kan sikre, at andre har lyst til at linke til din side. I linkbuilding ligger dog også en del opsøgende arbejde, som kræver, at du selv afsøger linkmuligheder. Linkkataloger og artikeldatabaser har ikke den samme effekt som tidligere, men der findes en række initiativer, der er gratis at tilmelde sig, og som kvitterer med et link. Se eksempelvis minecookies.org eller miljoevenlig-pakning.dk.

 

Få styr på alt det praktiske og tekniske

 

Som du nok har fanget, handler en stor del af moderne SEO om indhold, men det praktiske og tekniske fundament skal selvfølgelig også være på plads. Dette betyder, at alt fra funktionalitet til brugervenlighed bør være i fokus, og at du naturligvis sikrer, at din hjemmeside overholder Googles anbefalinger og retningslinjer. Derudover er det vigtigt, at ting såsom meta-beskrivelser og –titler er optimerede, og at du har husket H1’ere, H2’ere osv.

 

Vi håber, at ovenstående fire tips kan hjælpe dig med at erobre en fornem placering på Google på budget. God fornøjelse og held og lykke!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *