Forside Vækst Niche-webshops går en svær fremtid i møde

Niche-webshops går en svær fremtid i møde

Niche-webshops går en svær fremtid i møde
Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/startupsteps.dk/public_html/wp-content/themes/newstube/functions.php on line 1538
359
1

Efter at have læst et indlæg her på bloggen omkring hvordan hobby-webshops ikke har en chance, så kunne jeg ikke lade være med at gribe til tasterne. Langt hen af vejen er jeg nemlig enig i den betragtning, og jeg mener at der også er en anden type af webshops som går en rigtig svær fremtid i møde, nemlig niche-forretningerne.

I min tid som iværksætter har jeg startet flere niche-webshops – nogle uden succes, andre med fin succes. I dag hører jeg ofte, at fordi konkurrencen for webshops efterhånden er så hård og at alle store markeder er ”optagede”, så er man nødt til at vælge en niche, da man ellers ikke har en chance. Som verden er i dag er jeg også enig i dette synspunkt langt hen af vejen, men som jeg ser det, så vil niche-webshops få ekstremt svært ved at drive overskudsgivende forretninger i fremtiden.

Vi ser nemlig en klar tendens til, at udenlandske webshops begynder at overtage store dele af internet-handlen i Danmark, og vi formår ikke i samme grad at sælge mere til udlandet. Dette koster os arbejdspladser og velfærd.

Kun store webshops kan vinde over de udenlandske

I mine øjne skal man tage truslen fra udenlandske webshops ekstremt seriøst, og jeg mener uden tvivl at det er den største trussel man som dansk e-købmand i dag står overfor. Når det så er sagt, så må vi se på hvordan vi kan tage kampen op.

Når udenlandske webbutikker kommer til Danmark med kæmpestort udvalg, lave priser og gode forbrugervilkår, så rammer det de danske webshops hårdt. Den primære årsag til dette er, at mange danske webshops er for små til at kunne slå igen. Som dansk webshop mener jeg at man har nogle fordele på det danske marked i forhold til udenlandske som man bør udnytte, men derudover er man altså også nødt til at være skarp på udvalg, pris og vilkår, ligesom de udenlandske butikker.

Denne kendsgerning betyder som jeg ser det, at niche-webshops vil få det rigtig svært i fremtiden. E-handel bliver i højere grad et spørgsmål om volume, og hvis du ikke har volume, så spår jeg din webshop en ekstremt svær situation om 5 år. Volume betyder at du kan presse indkøbspriserne hos dine leverandører, effektivisere mange af dine arbejdsgange, og bare generelt optimere din forretning. Og dette bliver i særdeleshed nødvendigt i fremtiden, når udenlandske webshops begynder at presse endnu mere på.

Derfor mener jeg ikke, at små niche-webshops har sin berettigelse i fremtidens e-handelsverden. De vil ganske enkelt ikke have mulighed for at tilbyde kunderne det samme som de store danske og udenlandske webshops, og derfor vil de lide en stille død.

 

Succesen ligger et sted mellem niche og kæmpe-marked

Når jeg siger at du ikke skal starte en niche-forretning, så mener jeg ikke at du absolut skal starte en webshop hvor markedsstørrelsen er mange milliarder, som fx som indenfor tøj, elektronik eller lign. Men markedsstørrelsen må heller ikke kun være nogle få millioner, for så vil du ganske enkelt ikke kunne opnå en så stor volume, at du kan være konkurrencedygtig i fremtiden.

For et halvt års tid siden fik jeg øjnene op for markedet for kostumer og udklædning, som jeg synes er ret interessant. På dette marked er der en lang række af niche-webshops, som specialiserer sig i salg af kostumer. Disse forretninger gør det fint i dag, men når de har begrænset sig til at kun at kunne sælge kostumer, så er der også en naturlig grænse for, hvor stor en volume de kan opnå.

Derfor har jeg i mit kommende webshop-projekt valgt at satse lidt bredere, ved at vælge et koncept hvor jeg kan sælge ”alt til festlige anledninger” på domænet festli.dk. Dermed har jeg potentiale til at kunne opnå en større volume end konkurrenterne på kostume-markedet, og dermed vil jeg have bedre chancer for at kunne tage kampen op med de udenlandske webshops der uden tvivl vil komme til Danmark inden for ganske få år.

Inspirationen til denne tankegang har jeg hentet fra den dygtige iværksætter Dennis Drejer, som for to års tid siden bestemte sig for at han ville begynde at sælge garn over internettet. Han mente at han havde set et hul i markedet, og derfor ville han klø på med at sælge garn. Men i stedet for at kalde sin webshop garn.dk eller lign., så valgte han et bredere navn, nemlig rito.dk, som ikke begrænser ham i at udvide varesortimentet, når han er blevet stor inden for garn-branchen. På den måde kan han – i modsætning til de niche-forretninger der kun sælger garn – opnå en rigtig stor volume med tiden, og dermed altså have langt bedre chancer for at kunne beholde sine markedsandele når de store udenlandske webshops kommer til Danmark.

Ved at vælge et marked der hverken er meget niche eller meget stort, men et sted der i mellem, så opnår du i mine øjne nogle klare fordele. Dels vil du have bedre chance for at overleve konkurrencen fra udenlandske webbutikker, som jeg netop har beskrevet. Og derudover kan man også tydeligt se, at det er de helt store markeder som netop tøj, elektronik og lign. som først bliver overtaget af kæmpe store webshops. Her ser jeg altså en tendens til at du som webshop på et mellem-stort marked ikke vil møde lige så hård konkurrence lige så hurtigt, som det for eksempel er sket i tøjbranchen, hvor en virksomhed som Zalando udfordrer de danske online tøjbutikker ekstremt meget.

Tobias Ehlig Tobias Ehlig er ung iværksætter, som har arbejdet med forskellige hjemmeside-projekter igennem 7 år. Han driver sine egne iværksætterprojekter og arbejder desuden som konsulent inden for online markedsføring.

Kommentar(1)

  1. Jeg er helt enig i at Niche webshop har langt større chancer for at tiltrække bestemte kunder, og derved kan de sagtens opnå en større traffik samt ordre, end de større shops som ikke har så mange produkter indenfor den bestemte niche

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Alt indhold på denne side er betalt eller sponsoreret.<br/>Vi bruger cookes til at forbedre brugeroplevelsen på siden. mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Vi gør dig opmærksom på, at indlæg på denne hjemmeside er betalte eller sponsorerede af samarbejdspartnere.

Luk