Forside Iværksætterliv Tips til e-iværksætteren: On-site-SEO – 5 ting, du kan gøre lige nu

Tips til e-iværksætteren: On-site-SEO – 5 ting, du kan gøre lige nu

Tips til e-iværksætteren: On-site-SEO – 5 ting, du kan gøre lige nu
Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/startupsteps.dk/public_html/wp-content/themes/newstube/functions.php on line 1538
0
0

Søgemaskineoptimering og e-mail markedsføring er de måske to mest interessante måder at vækste din webshop på – for når du først har lagt arbejdet, bliver ROI’en bare ved med at stige.

Udfordringen med især søgemaskineoptimering er dog, at Google har præcist afslører, hvilke elementer i deres algoritmer, der får din shop til at tage førstepladsen på de konkurrenceprægede søgeord. Men ved hjælp af trial end error har vi, der arbejder med søgemaskineoptimering dog fået en udmærket idé alligevel.

Her får du 5 tips til, hvad du lige nu kan gøre på din webshop for at forbedre dine organiske placeringer on-site – ekstern søgemaskineoptimering må du få hjælp til andetsteds. 🙂

Uden videre introduktion:

SSL på din webshop

Google meldte i 2015 ud, at krypteret trafik nu var en positiv faktor for dine organiske placeringer. Du skal med andre ord have installeret et SSL-certifikat på din side.

Et SSL-certifikat behøver ikke at koste mere end 100 kroner ekskl. Moms om året.

Et billigt SSL-certifikat vil give dig hængelåsen i browservinduet og kryptere din trafik. Se et eksempel på friluftsbutikken Outdoorpro.

Outdoorpro har i øvrigt gjort det helt rigtige – de installerede et SSL-certifikat allerede i det øjeblik, de åbnede for butikken. Når du skifter fra ”http” til ”https”, er du nødt til at 301-redirecte hele din webshop, som skiftede du faktisk domæne til et nyt. Det giver et – forhåbentligt midlertidigt – hug i søgeresultaterne. Det undgår du, hvis du fra starten af alene linker til og opbygger din side med krypteret trafik.

Indsæt brødkrummer

Brødkrummer (engelsk: breadcrumbs) er en navigation ofte øverst på siden, hvor den besøgende kan se, hvor han er inde på siden.

Et eksempel fra fodtøjsbutikken Arbea på et produkt giver følgende brødkrumme:

Forside -> Produkter -> ESD Fodtøj

Der er 2 grunde til, du skal have brødkrummer på dine sider:

  • Det hjælper brugeren med at danne sig et overblik over, hvor han er og eventuelt gå et skridt tilbage
  • Google kan tage dine brødkrummer og føre dem direkte ud i søgeresultaterne; det giver dig ekstra plads og derfor flere kliks (og det er jo hvad søgemaskineoptimering handler om)

De fleste moderne shopsystemer giver mulighed for automatisk at indsætte brødkrummer. Nogle systemer – herunder Shopify og WordPress med WooCommerce – giver dig mulighed for at gøre dette med plugins.

Alt-tekst til dine billeder

Billeder er en væsentlig del af din webshop. Men Google kan ikke læse dem så nemt som tekster. Derfor skal du udfylde alt-tekster til alle dine billeder.

Dine alt-tekster må gerne fylde et par linjer og beskriver præcis, hvad der er på dine billeder.

Det bidrager med 2 ting i forhold til din søgemaskineoptimering:

  • Det giver Google en bedre idé om hvad den enkelte produkt- og kategorisider handler om. Det øger således chancen for at denne rangerer på dit ønskede søgeord.
  • Og så hjælper det dig med at rangere også i billedsøgeresultaterne, der også kan trække besøgende og kunder til dine webshops.

At indsætte alt-tekster på alle billeder kan være et stort arbejde. Men glæd dig over, at dine konkurrenter sandsynligvis ikke får det gjort, mens du er i gang.

Unik tekst på hver side

Alle dine produkter skal have en unik tekst, hvis du skal have en chance for at rangere på dem. Det er en træls og tidskrævende opgave – men igen kan du glæde dig over, dine konkurrenter næppe får det gjort.

Du kan eventuelt hyre hjælp i form af en freelance tekstforfatter eller en studentermedarbejder med ansvar for dine produkttekster.

Hvor meget skal du skrive? 50-100 ord per produkt er nok til, at du ranker bedre end dine konkurrenter med samme produkt, der ingen unik tekst har. Se webshoppen Huma.dk – der sælger rengøringsudstyr – hvor der til hvert produkt er skrevet minimum 100 ord.

Indsæt tal i dine titler

Det sidste trick handler om at øge CTR – Click through rate – for dit resultat i de organiske søgeresultater.

En smart måde at gøre dette på er ved at indsætte tal i dine meta titles.

Når brugeren kigger ned over 10 resultater, er det dem med stjerner, tal og andre ”gimmicks”, der står ud af mængden – og derfor også ender med at få flere kliks.

I stedet for en titel, der hedder ”Køb dine sandaler her til billig fragt”; så skriv: ”SANDALER fra 99 kr. – Gratis fragt”. Tal i titlen og ordet ’gratis’ lokker brugeren til at trykke. Slå på de fordele, der jo er ved at handle i lige netop din butik.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Alt indhold på denne side er betalt eller sponsoreret.<br/>Vi bruger cookes til at forbedre brugeroplevelsen på siden. mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Vi gør dig opmærksom på, at indlæg på denne hjemmeside er betalte eller sponsorerede af samarbejdspartnere.

Luk