Forside Outsourcing Gode tips til outsourcing

Gode tips til outsourcing

Gode tips til outsourcing
0
0

 

Alle virksomheder – store som små – er helt grundlæggende meget ens med hensyn hvilke typer af kompetencer, der er nødvendige for at virksomheden opnår succes.

At skabe succes i en virksomhed kræver kompetencer på adskillige områder. Salg, IT, markedsføring, analyser, ansættelser, ledelse, indkøb, optimere processer og meget andet. Kapaciteter som er nødvendige for at en virksomhed kan vækste og udvikle sig. Men det er kun de færreste virksomheder der er i stand til at ansætte eget personale til disse opgaver – det ville være en urealistisk omkostning.

Derfor vælger flere og flere virksomheder at outsource både små og store opgaver. At uddelegere vigtige arbejdsopgaver og lade andre professionelle og specialister gøre benarbejdet.

Outsourcing er et økonomisk begreb der dækker over, at en virksomhed vælger at købe varer eller ydelser, den tidligere selv har produceret, hos en underleverandør. Begrundelsen for at gøre dette kan være, at opnå bedre kvalitet ved at benytte sig af en specialist, frem for selv at gøre tingene. Det kan også være for at opnå en lavere pris eller for at opnå en højere forrentning for den investerede kapital.

Der er en stigende fremgang inden for outsourcing, da det efterhånden er en nødvendighed for mange virksomheder at benytte outsourcing for at kunne konkurrere med andre virksomheder.

Ved at få ekstern rådgivning til at varetage outsourcing af opgaver for din virksomhed, er det vigtigt at denne virksomhed – måske et eksternt callcenter – kan håndtere et højt niveau af servicering af dine kunder med de kompetencer der er så vigtige, for at din virksomhed opnår succes. De fleste eksterne callcentre lover en håndtering der er både simpel, problemfri og tilpasset til din virksomheds behov – men det er næppe alle eksterne samarbejdspartnere der er i stand til at eksekvere præcist det der er behovet for din forretning.  Derfor er det vigtigt at vide, hvad man kan og bør forvente af en outsourcing hos en samarbejdspartner.

Fordelene ved outsourcing, er for det meste meget indlysende. Det kan som sagt være specialistløsninger der så at sige: ‘leveres til døren’, samt muligheden for at få store besparelser på både ressourcer og økonomi.

Men der er også faldgruber, som man bør være opmærksom på, i forbindelse med outsourcing af opgaver for din virksomhed: 

Manglende kontrol

Selvom det kan give god mening i forhold til hvad du har brug for at opnå, så afgiver du alligevel kontrol når du outsourcer. Det er der flere grunde og årsager til. Det vigtigste er nok det simple faktum, at du ansætter en underleverandør og ikke en medarbejder.  Underleverandøren arbejder ikke direkte i din virksomhed, men ofte fysisk langt væk – og derfor kan det være svært at bevare fuld kontrol over hvad der rent faktisk finder sted og produceres. Derfor er tillid et meget vigtigt element i outsourcing.

Kommunikationsproblemer

Dette kommer ikke altid i spil, men det er en af de største potentielle ulemper. Her er flere spørgsmål at stille:

Har medarbejderne i outsourcing-virksomheden tilstrækkelig med adgang til at kommunikere med dig når du ønsker det – og har behov for det?

Hvad er din foretrukne kommunikationsmetode og hvilke metoder benytter firmaet du outsourcer til? Telefon, email, Skype, tekstbeskeder?

Har virksomheden adgang til en pålidelig internetforbindelse og benytter de sig af software der passer med dit behov for kommunikation ?

Ifølge Jannich Rindom fra firmaet Phoner2Support, er kommunikation absolut afgørende for succes i erhvervslivet. ”Et almindeligt problem blandt personale fra underleverandører, er, at de mangler engagement i deres arbejde. Manglende engagement er direkte forbundet med dårlig kommunikation og derfor et stort problem. Vil det blive værre, hvis du outsourcer?”

”Det er vigtigt at få de rigtige spilleregler på plads, og altid lave en aftale om hvordan din virksomhed kan kommunikere smertefrit og efter behov, med det firma som der laves en outsourcingaftale med”, understreger Jannich Rindom.

 

Konsekvenser for virksomhedens kultur

Som virksomhedsejer er det let at fokusere på fordelene ved outsourcing, uden at overveje den indflydelse det kan få på din virksomhed som helhed. Hvis du planlægger at outsource, skal du træffe foranstaltninger for at sikre, at det ikke har en negativ indvirkning på virksomhedskulturen.

En positiv arbejdskultur fører til højere produktivitet, og det er vigtigt at sikre, at man ikke bringer denne positive kultur i fare. Nogle af de måder outsourcing kan påvirke virksomhedskulturen på, er:

Utilfredse medarbejdere, da de måske føler, at de bliver udskiftet.

Skabe forvirring og usikkerhed blandet medarbejdere, der måske ikke forstår hvorfor man  outsourcer bestemte opgaver.

Outsourcing har selvfølgelig ikke altid en negativ indvirkning på virksomhedskulturen, det kan sagtens føre masser af positive effekter med sig, men du skal være opmærksom på de forandringer der kan komme, og beskytte dig mod dette, før du tager skridtet. Dette betyder typisk, at fortælle om din beslutning med eventuelle medarbejdere som kunne blive påvirket.

Der er mange fordele og ulemper ved outsourcing, som du bør overveje, før du beslutter dig for eller imod denne løsning. Men evnen til at påvirke virksomhedskulturen bør tages alvorligt. Har du nogen erfaring med outsourcing? Gjorde det gavn for dit firma eller resulterede det i mere skade end godt? Har du informeret dig hos andre virksomheder der har prøvet outsourcing og kan du gøre brug af deres erfaringer?

 

Vigtige overvejelser

Når virksomheder beslutter sig for at outsource, bør der altid indgå strategiske overvejelser om de konsekvenser og ændringer det kan få for virksomheden. Det er næsten sikkert, at der er kortsigtede økonomiske gevinster ved en outsourcing, men det er også vigtigt at gøre sig overvejelser om, hvor fremtidig viden indenfor det givne område vil lagre sig, er det hos leverandøren eller hos virksomheden selv, og vil den viden være en vigtig faktor set ud fra både konkurrence- og kompetencemæssige muligheder på længere sigt? Samtidigt bør virksomhederne nøje overveje konsekvenserne omkring hvilke nye og eksisterende kompetencer, der er nødvendige internt i virksomheden på grund af den eventuelle beslutning om outsourcing. Typisk medfører outsourcing krav om både en øget bevidsthed med hensyn til hvilken information og viden der skal deles mellem parterne, samt også med at sikre sig, hvordan man præcist kan definere, hvad der ønskes fra virksomhedens side – samt om hvad leverandøren skal levere og ikke levere.

 

 Jannich Rindom anbefaler professionel sparring og rådgivning

Jannich Rindom har gennem flere år arbejdet med salgsvirksomheder der har outsourcet deres telesalg til udlandet. Han nævner et par vigtige detaljer omkring de overvejelser man bør stille sig selv, inden eventyret i udlandet kan få succes: ”Det er vigtigt at ledelsen får afklaret, hvad de vil opnå med outsourcing. At det ikke bare er besparelser på lønninger, men at ledelsen også kan se andre fordele ved outsourcing, såsom at kunne få de kompetencer virksomheden har brug for, forbedret konkurrenceevne og muligheden for at kunne få løst andre typer opgaver i udlandet til en bedre pris end man ellers kunne få. Fokus på den interne del af virksomheden, er også en vigtig del af overvejelserne, så alle medarbejdere kan se fordelene ved et ophold i udlandet og ikke føler sig truet på deres eksistens”. 

Jannich Rindom er både ejer og daglig leder af virksomheden Phoner2Support, der udover coaching og salgstræning for salgsvirksomheder, også har beskæftiget sig omfattende med rådgivning i forbindelse med outsourcing af salgs- og mødebookingopgaver for danske salgsvirksomheder i både ind og udland.

Du kan også se videoerne på

https://www.youtube.com/playlist?list=UUZGOmRZqmME6tXfl4Z0Oqzg

Eller læse mere her:

https://www.phoner2support.dk/jannich-rindom-phoner2support/

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *