
Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/startupsteps.dk/public_html/wp-content/themes/newstube/functions.php on line 1539
Derfor skal linkbuilding indgå i din SEO-strategi
Search Engine Optimization, SEO, søgemaskineoptimering. Kært barn har mange navne, og du kender formentlig allerede til SEO og arbejder med det dagligt i din virksomhed. Men hvad med linkbuilding? Er det også en fast del af dit arbejde med SEO? Og hvis ikke, hvorfor er du så ikke allerede kommet i gang?
I denne guide kan du læse mere om linkbuilding og dets effektive virkning på dit løbende arbejde med Googles evigt populære søgemaskine. Vi kigger lidt på, hvad linkbuilding er, hvorfor det er vigtigt, hvordan du arbejder med det, samt hvornår det bedst kan svare sig at få ekstern hjælp med opgaven.
Hvad er linkbuilding?
Hvis du ikke i forvejen kender til denne del af arbejdet med søgemaskineoptimering, så får du her en kort og præcis forklaring af linkbuilding:
Linkbuilding betyder reelt set at bygge links til dit website. Helt konkret går det ud på, at du skaffer indgående links fra andre hjemmesider, der peger ind mod din egen.
Og hvorfor skulle du så bruge tid, energi og evt. penge på dette? Det korte svar er, at Googles algoritme blandt meget andet arbejder ud fra en slags popularitetsfaktor. Jo flere andre websites, der peger ind på dit website, desto mere populært og godt må dit website tilsyneladende være.
Derfor skal du bygge links, da det sender et signal til Google om, at dit website er værd at få opad i søgeresultaterne, når dine potentielle kunder bruger søgeord, som er relevante for din forretning.
Sådan kommer du i gang
Hvis du vil i gang med linkbuilding, så er der en række overordnede måder at gøre det på. For en del år siden kunne man blot købe sig til en masse links fra såkaldte splogs – eller spam blogs -, og så var det nok til at få sin hjemmeside til tops i Google.
I dag skal der noget andet og mere til – nemlig kvalitet. Kvalitet i indhold og kvalitet i links. Derfor skal du fokusere på at skabe kvalitetsindhold på dit website, så du dels får organiske links – altså links, du ikke selv beder om eller byder, men blot fordi andre webmasters finder dit indhold relevant og linkværdigt.
Derudover kan du også selv gøre en aktiv indsats med såkaldt outreach linkbuilding. Det går ud på, at du selv tager kontakt til ejere af websites og blogs, og gerne inden for dine egen branche eller niche. Tilbyd dem at udgive godt og velskrevet indhold på deres websites mod at få et link retur, som peger på din hjemmeside.
Hvornår bør jeg betale mig fra linkbuilding?
Det kan være sjovt at lave linkbuilding selv, men også utroligt tidskrævende. Derudover kan det blive dyrt i lærepenge, hvis du begår fejl, der ultimativt kan straffe dine rangeringer i Google og sende dig mod bunden.
Derfor kan det give mening at købe dig til hjælp med din linkbuilding fra et SEO-bureau eller en linkbuildingekspert, som ikke arbejder med andet end at bygge kvalitetsrige links.
Fordelen ved at få hjælp er desuden, at de gode bureauer og konsulenter på området også har en unik indgangsvinkel og gode kontakter rundt omkring på nettet – det kan være fordelagtige aftaler med større digitale medier, aviser og andre websites, som du meget gerne skulle have et link eller to fra.