Forside Iværksætterliv Sådan skaber du et godt arbejdsmiljø

Sådan skaber du et godt arbejdsmiljø

Sådan skaber du et godt arbejdsmiljø
0
0

Glade medarbejdere er lig en glad virksomhed. Derfor gør du klogt i at gå lidt ekstra for dine medarbejdere – også selvom du kun er en lille startup-virksomhed med ganske få ansatte. Deres arbejdsglæde og velvære på arbejdspladsen er nemlig vigtig for din virksomheds succes. Du bør derfor udstyre dem med alle nødvendige kontorartikler lige fra gummibånd og elastikker til mapper, kuglepenne og lignende. Men det rigtige udstyr er ikke tilstrækkeligt for at skabe en succesfuld virksomhed med glade medarbejdere.

Du får derfor et par gode råd med på vejen, så du kan skabe et arbejdsmiljø, der kan ses på bundlinjen.

Tag dirigentstokken og vis glæde

Som chef for din virksomhed skal du naturligvis gribe dirigentstokken i faglige sammenhænge. Men det gælder også, når det kommer til arbejdsglæde. Smilet er den korteste vej mellem to mennesker, lyder et gammelt ordsprog, og det kan du bruge i din virksomhed. For smil og glæde smitter andre mennesker. Det samme gør vrede og tristhed. Smil og spred derfor glæde rundt til dine medarbejdere, som de igen kan sprede videre til andre.

Gå foran og vis din entusiasme og glæde ved arbejdet – det vil dine medarbejdere kunne mærke. Mød altid ind på kontoret med humøret højt, og gør plads til en sjov og skæv kommentar i ny og næ. Det gør arbejdsdagen langt sjovere.

Giv dine medarbejdere feedback og ros

Tag dig tid til at give dine medarbejdere konstruktiv kritik og feedback. De vil føle, at du virkelig tager dig tid til dem og ønsker på den måde at give dig igen den anden vej ved at udføre et ekstra godt stykke arbejde. Feedback er altid motiverende og hjælper dine medarbejdere på vej til hele tiden at udvikle sig – det hjælper både deres arbejdsdag og din virksomhed fremad.

Sørg både for at give dine medarbejdere kritik, så de føler, at de har noget at arbejde videre med, og de dermed også selv fornemmer en faglig udvikling. Men husk også at rose dem, da det spreder en positiv stemning på kontoret. Træk dem enten til side og ros dem for en konkret opgave, eller gør det til en vane at rose dine medarbejdere på et fælles møde. Ros giver også andre blod på tanden.

Se mennesket bag medarbejderen

Mange ledere kender slet ikke deres ansatte. Det er naturligvis svært i en stor virksomhed. Men i en mindre er det vigtigt, at du også kender mennesket bag medarbejderen. Der er nemlig ikke to mennesker, der er ens. Og kender du dem, bliver det lettere for dig at agere i forhold til de forskellige personligheder.

Nogle mennesker har brug for faste rammer, mens andre i højere grad trives i løse. Sørg derfor for at tilpasse arbejdet til den enkelte. Arbejder en eller flere af dine medarbejdere godt hjemme eller om aftenen, så gør det til en mulighed for dem at have hjemmearbejdsdage. På den måde får du også det allerbedste ud af deres arbejdskraft – og de føler sig samtidig forstået. Det handler om at give dine medarbejdere mulighed for at tilpasse arbejds- og privatliv, så de to harmonerer med hinanden.

Marker jeres milepæle

Når du og dine medarbejdere i fællesskab når jeres opsatte mål, så husk at fejre det. Køb en flaske champagne eller andet, og indbyd alle medarbejdere i jeres fælles mødelokale for at markere, at I sammen har nået jeres mål.

Men en god booster for arbejdsglæde og et godt arbejdsmiljø er også at huske de små sejre i hverdagen. Har en af eller flere af dine medarbejdere leveret et ekstra godt resultat eller på anden vis gjort sig bemærket, så marker det. Det giver dem en klar følelse af at skabe værdi for din virksomhed, og det viser sig i deres arbejdsglæde. Og hvis du viser de små sejre frem for hele virksomheden, smitter det igen af på resten af holdet.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *